Is elektrisch rijden beter dan benzine? | Laden in Zuidwest
Is een elektrische auto beter dan een benzine auto?
07 oktober 2021 
2 min. leestijd

Is een elektrische auto beter dan een benzine auto?

Een elektrische auto. Is dat nou echt zo goed voor het milieu? En, is het nu echt voordelig om elektrisch te rijden? Laden in Zuidwest neemt het onder de loep. We kijken naar het verschil tussen een benzine- en elektrische auto. 

Wat kost elektrisch rijden?

Momenteel is een gemiddelde elektrische auto nog zo’n 36% duurder in aanschaf dan een benzine auto. Maar, onderaan de streep is dat beeld toch anders. Om een elektrische auto op te laden betaal je gemiddeld € 0,35 per kWh. Dat houdt in dat je ongeveer € 7,00 betaalt om 100 kilometer te rijden. Wanneer we dit vergelijken met een benzine auto, dan kun je voor circa € 12,50 met een redelijk zuinige auto 100 kilometer rijden. Daarbij gaan we ervan uit dat je € 1,90 per liter benzine betaalt. Per 100 kilometer bespaar je dus al € 5,50 door elektrisch te rijden. Wek je zelf de benodigde stroom op met bijvoorbeeld zonnepanelen? Dan is het verschil nog veel groter. Daardoor is elektrisch rijden op de langere termijn goedkoper, ondanks de hogere aanschaf.

CO₂-uitstoot elektrische auto

Om verder te kijken naar het duurzame aspect van elektrisch rijden, is het ook belangrijk om het opwekken van de benodigde stroom onder de loep te nemen. In Europa wordt er op verschillende manieren stroom opgewekt. Noorwegen gebruik bijvoorbeeld waterkrachtcentrales en Polen wekt stroom op via steenkool. Noorwegen stoot daarmee gemiddeld 28 gram CO₂ uit en Polen 634 gram CO₂ per kWh stroom. In Nederland stoten we gemiddeld 449 gram CO₂ uit om 1 kWh stroom op te wekken. Hoe duurzaam elektrisch rijden is, hangt dus ook af van waar de stroom wordt geladen, ervan uitgaande dat je zelf niet de benodigde energie duurzaam opwekt. In vergelijking met een benzine auto, stoot een elektrische auto wel veel minder CO₂ uit tijdens het rijden.

Naast de benodigde stroom om te rijden, moeten we ook kijken naar de CO₂ uitstoot voor de productie van een auto. Bij het produceren van een gemiddelde auto komt er circa 10.200kg CO₂ vrij. Hierbij is het verschil tussen een benzine auto en elektrische auto nihil. Het grote punt is de productie van de accu. Om een accu te maken voor een elektrische auto komt er ongeveer 5.100kg CO₂ vrij.

De vergelijking ziet er als volgt uit:

 

CO-uitstoot bij productie auto

CO-uitstoot bij productie accu

CO-uitstoot na 220.000km

Totale CO-uitstoot

Gemiddelde kosten per km

Gemiddelde kosten na 220.000km

Elektrische auto

10.200kg

5.100kg

17.000kg

32.300kg

€ 0,07

€ 15.400

Auto op benzine

10.200kg

n.v.t.

42.900kg

53.100kg

€ 0,125

€ 27.500


Een elektrische auto stoot dus in totaal circa 39% minder CO₂ uit dan een benzine auto. En wek je zelf de benodigde stroom op met zonnepanelen? Dan is de CO₂-uitstoot na 220.000km natuurlijk nog veel minder.

Ja, elektrisch rijden is beter

Zowel voor het milieu als voor je portemonnee. Bovendien gaan de ontwikkelingen hard. Daardoor is het de verwachting dat de prijs voor een elektrische auto in de toekomst gaat dalen. Ook omdat accu’s goedkoper worden. Daarnaast zullen er de komende jaren steeds meer tweedehands elektrische auto’s op de markt komen en worden oude onderdelen gerecycled. Zo ontstaat er steeds meer een circulaire economie. De beste combinatie? Die maak je met zonnepanelen op je dak!

Over de schrijver
Reactie plaatsen