Het blijft een punt van discussie, want hoe schoon is elektrisch rijden nou eigenlijk?
Critici vinden elektrisch rijden helemaal niet beter voor het milieu. Zij beweren dat er bij de productie van de accupakketten te veel CO2 vrijkomt en dat de energie die nodig is voor het opladen van de accu afkomstig zou zijn van kolencentrales, die ook weer zorgen voor vervuiling. Toch is elektrisch rijden vaak schoner, blijkt uit onderzoek!
De onderzoekers die het LCA (Life Cycle Assesment) hebben uitgevoerd, hebben gekeken naar de milieu-impact van het voertuig, vanaf de productiestart tot het einde van de levensduur. Meer dan enkel het gebruik van de auto.
Het onderzoek is gedaan door Green NCAP, een organisatie die zich inzet voor het bevorderen van schone auto’s en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Voor het onderzoek zijn ze uitgegaan van een levensduur van 16 jaar en een uiteindelijke kilometerstand van 240.000 kilometer. Er zijn in totaal, over een periode van twee jaar, wel 61 recente modellen onder de loep genomen, variërend van stadsauto tot aan personenbus.
De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat bij elektrische auto’s de productiefase voor de meeste uitstoot zorg, terwijl dat bij brandstof auto’s de verbrandingsmotor tijdens de gebruiksfase is. Daarnaast wijzen de onderzoekers erop dat de energiemix van grote invloed is.
In een land als Polen, waar nog veel steenkool wordt verstookt, resulteert de gebruiksperiode van een elektrische auto in meer uitstoot dan de productiefase ervan. In Zweden is de uitstoot verwaarloosbaar gedurende de gebruiksperiode dankzij een schone energiemix. Als er van de gemiddelde Europese energiemix wordt uit gegaan, slaat de wijzer in het voordeel van de elektrische auto uit.
Had jij nog twijfels over de uitstoot van een elektrische auto? Of wil je graag de overstap maken? Vraag dan op tijd een laadpaal aan!