Stap je over naar een elektrische auto? Houd er dan rekening mee dat je jouw elektrische auto ook moet opladen! Daarvoor heb je een laadpas nodig, maar werkt die overal en zitten daar kosten aan verbonden? We vertellen graag hoe elektrisch laden met een laadpas werkt en wat elektrisch laden nu eigenlijk kost.
Werkt een laadpas voor een elektrische auto overal?
De meeste gerenommeerde laadpassen werken door heel Nederland en bij iedere laadpaal, denk aan E-Flux, Shell, ANWB, New Motion en Engie. Ga je naar het buitenland? Dan is het wijs om voorafgaand te controleren hoe de dekking van jouw laadpas in het buitenland is. Indien nodig kun je dan nog een andere laadpas aanvragen met voldoende dekking in het betreffende land. Sowieso is het verstandig wanneer je afreist naar het buitenland om vooraf te bekijken hoeveel laadpalen je tegenkomt. Dit kan bijvoorbeeld via de ANWB routeplannen voor elektrische auto’s. De laadpaaldichtheid is in Nederland vrij hoog wanneer je dit vergelijkt met sommige andere landen.
Zitten er kosten verbonden aan een laadpas voor een elektrische auto?
Een laadpas kun je vaak gratis aanvragen of aanvragen met een abonnementsvorm. Kies je voor de gratis laadpas? Dan betaal je vaak een starttarief (circa € 0,30 per laadsessie) bovenop de geladen stroom. Kies je voor een abonnement? Dan betaal je een maandelijks bedrag, vaak is dat lager dan € 5,00 per maand. Ook betaal je dan geen starttarief per laadsessie, maar betaal je alleen de geladen stroom. Wanneer je vaak bij openbare laadpalen laadt, is een abonnement voordeliger dan een gratis laadpas.
Wat kost het opladen van je elektrische auto?
Eén van de meest gestelde vragen blijft toch wel wat het opladen van de elektrische auto nu eigenlijk kost. En dat is een begrijpelijke vraag. Bij het tanken van benzine staat de prijs groot op een bord, bij het laden van een elektrische auto is dat niet het geval. Vaak moet je in de app kijken van de aanbieder om te achterhalen wat je betaalt per geladen kWh. Om antwoord te geven op de vraag wat het opladen van een elektrische auto kost, maken we onderscheid tussen thuis laden, openbaar laden en op de zaak laden.
Dit kost het om thuis je elektrische auto op te laden
Wanneer je ervoor kiest om je elektrische auto thuis op te laden, betaal je circa € 0,23 per geladen kWh. Dit is het gemiddelde energietarief voor stroom. Wel dien je dan een éénmalige investering te doen in een laadpaal voor thuis, dit gaat om circa € 600 - € 1.500. De hoogte van de investering is volledig afhankelijk van jouw wensen. Houd er ook rekening mee dat er mogelijk nog aanpassingen in je meterkast moeten worden gemaakt alvorens je jouw elektrische auto thuis kunt opladen. Een eigen laadpaal biedt je een enorm gemak. Heb je zonnepanelen op je dak liggen? Dan wordt laden wel heel voordelig. Dan betaal je namelijk geen € 0,23 per geladen kWh, maar wek je de stroom zelf gratis op!
Dit kost het om openbaar je elektrische auto op te laden
Laad je jouw elektrische auto in de wijk of onderweg op? Een openbare laadpaal hanteert vaak een tarief tussen de € 0,30 en € 0,35 per kWh geladen stroom. Wil je snelladen zodat jouw elektrische auto binnen een half uurtje weer 80% vol is? Reken dan op het dubbele tarief. Laad je jouw elektrische auto op bij bijvoorbeeld de Lidl? Dan is laden gratis. Er zijn diverse bedrijven met een duurzame missie die het opladen van de elektrische auto gratis aanbieden.
Dit kost het om je elektrische auto op de zaak op te laden
De kosten om de elektrische auto op te laden bij bijvoorbeeld jouw werkgever kunnen we minder transparant maken. De eigenaar van de laadpaal bepaalt namelijk zelf tegen welk tarief de stroom verkocht wordt. Vele bedrijven bieden dit kosteloos aan als service naar bezoekers en medewerkers, maar de keuze kan ook gemaakt worden om hier een tarief naar keuze voor te rekenen. Wat je betaalt per geladen kWh is dus volledig afhankelijk van het bedrijf waar je laadt.
Tot slot; altijd voordeliger dan een benzine- of dieselauto
Waar je ook kiest om jouw elektrische auto op te laden, een elektrische auto is per kilometer altijd voordeliger dan een benzine- of dieselauto. Helemaal weten hoe dit zit? Lees onze blog met de vergelijking tussen een benzine- of dieselauto versus een elektrische auto.