Een elektrische auto in de praktijk

Tara 29 jaar, woonachtig in Middelburg en werkzaam als Content marketeer rijdt samen met haar vriend in een ŠKODA ENYAQ iV.

 “Met onze vorige elektrische auto, een E-Golf, hadden we een actieradius van 200 kilometer. Met de ŠKODA ENYAQ iV zitten we boven de 300 kilometer. Met deze elektrische auto kunnen we een weekendje weg in Nederland, zonder onderweg te moeten opladen. Zo waren we onlangs naar Limburg. Dat gaat dan prima. Als we toch moeten stoppen om onze auto te laden, eten we lekker een Limburgse vlaai en koffie. We kijken wel altijd of we onderweg voldoende oplaadpunten tegenkomen.” 

Ontwikkelingen

“Inmiddels hoeven we bijna niet meer te zoeken naar een hotel met laadpaal. Dat was een paar jaar geleden wel anders. Toen bleven er soms weinig hotels over. Je kunt je auto niet aan een laadpaal zetten en dan nog twee kilometer met je koffer lopen. Inmiddels is dit echt een stuk beter. Er zijn ontzettend veel hotels met een laadpaal. Ook zie je steeds meer snelladers, waardoor je niet in acht uur je auto oplaadt, maar binnen een halfuur een volle accu hebt.” 

Voordelige bijtelling

"Onze elektrische auto is een leaseauto. Bij benzine is de bijtelling 22% en bij een elektrische auto is dit maar 16%. Ook hebben we zonnepanelen liggen, dus dan is het helemaal voordelig. In totaal hebben wij 22 zonnepanelen. Daar laden we natuurlijk niet alleen de elektrische auto mee op, wij hebben namelijk ook een warmtepomp in huis. Als je 30.000 kilometer per jaar rijdt in een elektrische auto die 12 kilometer per kWh rijdt, heb je 7 tot 8 zonnepanelen nodig. 

Grootste voordelen aan elektrisch rijden Voorverwarming:

  • ik ben een echte koukleum. Als de auto aan de lader thuis staat, kunnen we via de app instellen dat om 07:00 uur de temperatuur 20 graden is in de auto. Als ik dan de wegrijd naar mijn werk, is het meteen al lekker warm. 
  • Stille auto: een ander voordeel vind ik ook echt wel de stilte onderweg, omdat je geen ronkende motor hebt. 
  • Snel optrekken: een elektrische auto trekt een stuk sneller op dan een benzineauto. Als je dan bij het stoplicht staat ben je sneller weg. 
  • Geen wegenbelasting en BPM. 
  • Minder bewegende onderdelen: er gaan veel minder dingen stuk, omdat in een elektrische auto minder bewegende onderdelen zitten.

    Grootste nadeel 

    Het grootste nadeel vind ik dat je actieradius in de winter een stuk lager ligt dan in de zomer door de koude temperatuur.

    Welke tips heb je voor iemand die nog twijfelt of hij/zij een elektrische auto aan moet schaffen? 

    Veel mensen zijn toch bang dat ze niet ver genoeg kunnen rijden. Ik zou vooral aanraden om je eigen rijgedrag onder de loep te nemen. Hoeveel rijd je nou echt op een dag? Bijvoorbeeld met woon- en werkverkeer. Voor veel mensen is dat echt maar 45 kilometer enkele reis en dus haal je dat makkelijk met een elektrische auto. Zowel heen- als terugreis. Je rijdt niet elke dag 300 kilometer, dus welke actieradius heb jij nodig?

    Wij dachten dat het onmogelijk was om een trekhaak op een elektrische auto te plaatsen, maar dat is bijvoorbeeld niet zo. Daarom nog als tip om goed te kijken wat er wel en niet mogelijk is met een elektrische auto.