Waarom zit de laadkabel niet op een haspel?
Hij slingert vaak rond in de kofferbak en wordt snel vies... De laadkabel! Maar kan dat niet handiger? Waarom zit de laadkabel niet op een haspel zoals bij een stofzuiger?
Wanneer je bij een openbare laadpaal komt moet je vaak gebruik maken van je eigen laadkabel. Je pakt hem uit de kofferbak waar hij meestal rondslingert en daarna plug je hem in. Hij ligt op de vaak natte en of vieze grond, maar tijd om hem schoon te maken heb je meestal niet. Met een haspel zou je hem gewoon kunnen uitrekken richting het oplaadpunt zonder dat hij de grond hoeft te raken, maar waarom wordt dit niet gedaan?
Het is je misschien al eens vertelt, wanneer je een haspel gebruikt is het het beste om deze volledig af te rollen. Een opgerolde kabel vormt een spoel, die door inductie weerstand kan op wekken en daardoor warmte. Brandgevaarlijk dus!
Paul Bauer, hoogleraar en expert op het gebied van elektrisch laden bij de TU Delft vertelt er meer over: “Als je een autolaadkabel op een haspel aanbrengt zouden de grootste weerstand en vermogensverlies niet zozeer door de spoelvorm komen, die tenslotte maar een beperkt aantal wikkelingen heeft, maar door de weerstand van de kabel zelf. Wel kan een kabel in opgerolde vorm z’n warmte minder goed kwijt en dit is vaak aan de hand bij de huis, tuin en keuken haspel die je vast wel kent.”
De eerste elektrische auto’s hadden nog verschillende soorten aansluitingen op de auto zelf, hiervoor was een aparte laadkabel nodig die je zelf moest meebrengen om je auto aan te sluiten op het laadpunt. Maar vrijwel alle nieuwe modellen hebben een zogenoemde ‘Type 2’ Mennekes-aansluiting voor regulier laden.
Ook zie je steeds vaker de CSS-combo stekker. Met deze stekker kun je zowel bij laadstations als bij reguliere stations laden. Bij snellaadstations zit de kabel, vanwege het grotere vermogen en daarom dikkere kabel vaak wel vast aan het laadstation. Net zoals je bij het tankstation ook niet je eigen laadkabel mee moet nemen.
Dan blijven de reguliere, publieke laadpalen en de thuislaadpunten over. Als de autofabrikanten blijven produceren met een standaardstekker en aansluitpunt kunnen in de toekomst ook de kabels bij reguliere, publieke laadpalen op een uittrekbare manier worden geplaatst!