De werkelijke kosten van een elektrische auto: wat moet je echt weten?

Elektrische auto's worden steeds populairder. Vaak wordt er gediscussieerd over de aanschafprijs (hoog) en de bijtelling (laag) als het gaat om de kosten. Maar om een goed beeld te krijgen van wat elektrisch rijden nu echt kost, moeten we kijken naar het totale kostenplaatje. Hier zijn de vijf belangrijkste onderdelen:

 

1.    Aanschafprijs

Als je een vergelijking maakt tussen een gemiddelde normale auto en een gemiddelde elektrische auto, kan het prijsverschil oplopen tot wel €15.000. Dat zegt Auke Hoekstra, een onderzoeker aan de Technische Universiteit Eindhoven. Gelukkig is er een subsidieregeling genaamd SEPP die mensen helpt bij de aankoop van een nieuwe elektrische auto. Je kunt tot €2.950 subsidie krijgen als je een elektrische auto koopt met een prijs tot €45.000.

Volgens Hoekstra zijn vooral de elektrische auto's in de lagere prijsklasse veel duurder dan normale auto's. Dat komt doordat de batterij in een elektrische auto erg duur is. Maar als je naar duurdere elektrische auto's kijkt, kunnen ze juist beter presteren dan normale auto's. Bijvoorbeeld de sportieve Tesla-modellen kunnen net zo goed zijn als hele dure sportauto's, zegt Hoekstra.

Gelukkig worden de kosten van de batterij steeds lager. In de afgelopen tien jaar is de prijs van batterijen zeven tot tien keer goedkoper geworden. Volgens een Amerikaans onderzoeksbureau genaamd E Source zal deze trend tussen 2024 en 2026 iets langzamer gaan, maar daarna weer dalen tot 2030. Hoekstra verwacht dat een gemiddelde elektrische auto tegen het einde van dit decennium net zo duur zal zijn als een normale auto. Ook de kosten van de aandrijving in een elektrische auto zullen dalen. Dit is een extra voordeel voor elektrische auto's, omdat de waarde van de aandrijving nu al bijna hetzelfde is als die van normale auto's.

 

2.    Energiekosten

Een benzineauto is niet erg efficiënt. Ongeveer 80% van de energie die wordt opgewekt, gaat verloren als warmte. Hoekstra zegt dat een efficiëntie van 20 tot 25% al behoorlijk goed is. Elektrische motoren presteren veel beter. Ze kunnen wel 95% van de energie gebruiken.

Als je dit verschil in efficiëntie gebruikt om de energiekosten per kilometer te berekenen, kom je vaak uit bij een lagere prijs voor elektrische auto's. Zelfs als de energieprijzen zijn gestegen, zijn elektrische auto's vaak goedkoper om mee te rijden dan auto's met een verbrandingsmotor.


3.    Onderhoud en verzekering

Zodra je een elektrische auto hebt gekocht, begin je het hogere aankoopbedrag terug te verdienen door lagere onderhoudskosten. "De kosten voor onderhoud zijn nog redelijk laag voor een nieuwe auto met een benzine- of dieselmotor, maar ze worden snel hoger naarmate de auto ouder wordt", zegt Auke Hoekstra.

Maar bij elektrische auto's is dat anders. Een elektromotor heeft namelijk veel minder bewegende onderdelen. En als iets niet beweegt, slijt het ook bijna niet. 

Aan de andere kant zijn de kosten voor verzekering en rente vaak hoger bij elektrische auto's vanwege de hogere aanschafprijs. 

 

4.    Fiscale voordelen

Als je een elektrische auto van de zaak rijdt en deze ook privé gebruikt, profiteer je van belastingvoordeel. In plaats van de gebruikelijke 22% bijtelling voor modellen met een verbrandingsmotor, bedraagt de bijtelling voor een elektrische auto - geheel of gedeeltelijk - aanzienlijk minder: 16% in 2023. Voor een elektrische auto betaal je vaak €500 tot €1.000 minder belasting dan voor een dieselauto met dezelfde catalogusprijs.

Maar de bijtelling is niet het enige wat een elektrische auto fiscaal aantrekkelijk maakt. Eigenaren van elektrische auto's betalen voorlopig geen wegenbelasting (mrb) en aanschafbelasting (bpm).

 

5.    Restwaarde

Volgens Hoekstra is de waardevermindering van elektrische auto's tegenwoordig ongeveer hetzelfde als die van auto's met een benzine- of dieselmotor. De restwaarde van een elektrische auto hangt voornamelijk af van de werking van de accu.

Mensen waren lange tijd bezorgd dat de batterijen snel hun capaciteit zouden verliezen, maar dat valt eigenlijk best mee, zegt Hoekstra. "In de eerste anderhalf jaar neemt de capaciteit met 2% af, daarna ongeveer 1% per jaar", verwijst hij naar gegevens die zijn verzameld door professor Maarten Steinbuch, een bekende expert uit Nederland. Bijvoorbeeld, het batterijpakket van een Tesla Model S behoudt na 270.000 kilometer nog steeds 91% van zijn capaciteit.

 

Bron: Rabobank